Όλοι γνωρίζουμε ότι το νερό είναι καλό για την υγεία σας, από τη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος και της αρτηριακής σας πίεσης, μέχρι τη βελτίωση της διάθεσης, της μνήμης και της παραγωγικότητάς σας, τα οφέλη του πόσιμου νερού είναι πραγματικά αξιοσημείωτα. Εκτός όμως από την κατανάλωση νερού, ο οργανισμός μας προκειμένου να διατηρήσει την ευρωστία του χρειάζεται να προσλαμβάνει και την κατάλληλη ποσότητα από ηλεκτρολύτες ημερησίως.

Είναι κοινή και διαδεδομένη άποψη ότι η συμπλήρωση από ηλεκτρολύτες συνηθίζεται στους αθλητές για να έχουν την απαραίτητη ενέργεια. Ωστόσο οι ηλεκτρολύτες δεν είναι μόνο χρήσιμοι στον αθλητισμό αλλά και σε οξείες καταστάσεις όπως διάφορες ασθένειες που είναι βασική η ενυδάτωση του οργανισμού για να αποφευχθούν συμπτώματα αφυδάτωσης, ζαλάδας και ξηρού δέρματος. 

Γιατί όμως είναι τόσο βασικοί οι ηλεκτρολύτες για την ενυδάτωση του οργανισμού;

Τι είναι οι ηλεκτρολύτες;

Οι ηλεκτρολύτες είναι μικροσκοπικά σωματίδια που μεταφέρουν ηλεκτρικά φορτία και βρίσκονται παντού στο σώμα μας, μέσα και ΄έξω από το κύτταρο, στο αίμα, στα υγρά και στον ιδρώτα. Διαδραματίζουν πολλούς ρόλους για να βοηθήσουν το σώμα να διατηρήσει τη σωστή λειτουργία. Όταν ιδρώνετε, οι ηλεκτρολύτες παίζουν βασικό ρόλο στη διατήρηση της ισορροπίας του νερού τόσο εντός όσο και εκτός των κυττάρων, έτσι ώστε οι μύες και τα όργανά σας να συνεχίσουν να σας εξυπηρετούν σωστά. Με λίγα λόγια οι ηλεκτρολύτες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην μεταφορά της ενέργειας στο σώμα μας, μέσα από το ηλεκτρικό τους φορτίο, ώστε να εκτελούνται σωστά οι συσπάσεις των μυών και να έχουμε την απαραίτητη ενέργεια και αντοχή για να συμμετέχουμε σε διάφορες δραστηριότητες, ιδιαίτερα αθλητικές. 

Γιατί είναι σημαντικοί οι ηλεκτρολύτες;

Όταν ιδρώνετε το σώμα σας χάνει υγρά και ηλεκτρολύτες. Είναι αναγκαίο να γίνεται τόσο πρόσληψη νερού όσο και από ηλεκτρολύτες  για επαρκή ενυδάτωση, ώστε τα επίπεδα αυτών των δύο να βρίσκονται σε ισορροπία και να μην υπερισχύει κάποιο από τα δυο  Εάν είστε αθλητής και δεν ξεκινάτε την προπόνησή σας σωστά ενυδατωμένοι ή δεν είστε σωστά ενυδατωμένοι κατά τη διάρκεια της δραστηριότητάς σας, μπορεί να συμβεί αφυδάτωση μέσω της πράξης της εφίδρωσης. Πέραν όμως του αθλητισμού, η καθημερινή ζωή απαιτεί καθημερινούς ηλεκτρολύτες. Το να παραμένετε ενυδατωμένοι κατά τη διάρκεια της εργάσιμης ημέρας ή της καθημερινής σας λίστας υποχρεώσεων είναι επίσης σημαντικό!
Οι ηλεκτρολύτες όπως προαναφέραμε  είναι μέταλλα που φέρουν ηλεκτρικό φορτίο όταν διαλύονται στο νερό. Το σώμα σας διατηρεί ηλεκτρολύτες από τα τρόφιμα που τρώτε και τα υγρά που πίνετε. Αυτά τα μέταλλα, διανέμονται μέσω του σώματός σας και χρησιμοποιούν την ηλεκτρική τους ενέργεια για να διευκολύνουν σημαντικές σωματικές λειτουργίες όπως:

  1. Την ισορροπία της ποσότητα του νερού στο σώμα σας
  2. Την ισορροπία  του επιπέδου pH του σώματός σας
  3. Την μεταφορά  θρεπτικών συστατικών στα κύτταρά σας
  4. Μεταφορά των απόβλητων από τα κύτταρά σας
  5. Ρύθμιση της  λειτουργίας των νεύρων, των μυών, της καρδιάς και του εγκεφάλου σας
  6. Αναδόμηση του κατεστραμμένου ιστού

Πολλές φορές, αθλητικά ποτά και νερά είναι εμποτισμένα με ηλεκτρολύτες. Αυτό συμβαίνει γιατί όταν ένα άτομο ασκείται και ιδρώνει, χάνει πολύτιμους ηλεκτρολύτες στη διαδικασία που πρέπει να ανανεωθούν. 

Ποιοι είναι οι ηλεκτρολύτες και ποιες οι ιδιότητές τους;


 Νάτριο (Na) – διατηρεί την ισορροπία των υγρών

Το νάτριο είναι από τους  πιο σημαντικούς ηλεκτρολύτες που πρέπει να παρακολουθείται κατά τη διάρκεια της προπόνησης. Οι υπερβολικές απώλειες νατρίου (μέσω του ιδρώτα) μπορεί να οδηγήσουν σε μυϊκές κράμπες και σε ορισμένες περιπτώσεις υπονατριαιμία (χαμηλό νάτριο στο αίμα) – και τα δύο μπορεί να οδηγήσουν σε μείωση της απόδοσης και μπορεί να προκαλέσουν σημαντικές επιπλοκές στην υγεία. Το νάτριο είναι κρίσιμο για τη διατήρηση της ισορροπίας των υγρών, της λειτουργίας των νεύρων, των μυϊκών συσπάσεων και της ισορροπίας οξέος-βάσης . Οι απώλειες νατρίου στον ιδρώτα είναι μεγαλύτερες από οποιονδήποτε άλλο ηλεκτρολύτη. Επομένως, είναι ζωτικής σημασίας να διατηρείτε μια επαρκή ισορροπία, τόσο κατά τη διάρκεια της δραστηριότητάς σας όσο και μετά. Μια τροφή που είναι πλούσια σε νάτριο και βοηθάει στην αναπλήρωση των χαμένων ηλεκτρολυτών, είναι το αλάτι. Ωστόσο δεν προτείνεται για άτομα με προβλήματα υπέρτασης

Κάλιο (Κ) – αποτρέπει τις κράμπες

Το κάλιο σε συνδυασμό με το νάτριο βοηθά στην ανακούφιση και στην πρόληψη των μυϊκών κράμπες Το κάλιο είναι άφθονο σε πολλές πηγές τροφίμων και το μέσο άτομο έχει υψηλά αποθέματα στο σώμα. Στον ιδρώτα, οι απώλειες καλίου δεν είναι τόσο υψηλές όσο το νάτριο. Επομένως είναι ζωτικής σημασίας η διατήρηση των επιπέδων καλίου κατά την προπόνηση, μια υγιή ισορροπία νερού και ηλεκτρολυτών. Τροφές οι οποές είναι πλούσιες σε κάλιο είναι η μπανάνα, το καρπούζι και το πεπόνι αλλά και το νερό καρύδας.

Ασβέστιο (Ca) – ρυθμίζει τις συσπάσεις των μυών και τον καρδιακό ρυθμό

Το ασβέστιο είναι το πιο άφθονο μέταλλο στο σώμα (Εξυπηρετεί πολλούς ρόλους τόσο στις φυσιολογικές σωματικές λειτουργίες όσο και στις αθλητικές επιδόσεις. Όταν το ασβέστιο κυκλοφορεί στην κυκλοφορία του αίματος, έχει σημαντικό αντίκτυπο στον μεταβολισμό των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών και στις σωστές φυσιολογικές λειτουργίες. Είναι τεκμηριωμένο ότι το ασβέστιο είναι απαραίτητο για την υγεία των οστών και των μυών. Το ασβέστιο εμπλέκεται επίσης σε όλους τους τύπους μυών (καρδιακές, σκελετικές και λείες) λειτουργίες και συσπάσεις. Για να διατηρήσετε την ποσότητα από ηλεκτρολύτες σε φυσιολογικά επίπεδα χρειάζεται να καταναλώνετε τροφές πλούσιες σε ασβέστιο όπως το γιαούρτι, το τυρί και το γάλα.

Μαγνήσιο (Mg) – χαλαρώνει τους μύες

Όπως το νάτριο και το κάλιο λειτουργούν μαζί, το μαγνήσιο και το ασβέστιο κάνουν το ίδιο. Το ασβέστιο είναι απαραίτητο για τις μυϊκές συσπάσεις. Το μαγνήσιο βοηθά στη χαλάρωση των μυών (Επομένως, ο συνδυασμός μαγνησίου και ασβεστίου είναι κρίσιμος για την υγιή μυϊκή λειτουργία. Οι πιο γνωστές τροφές με πλούσια ποσότητα μαγνησίου είναι το μπρόκολο και το σπανάκι.

Τι προκαλεί η απώλεια από ηλεκτρολύτες;

Οι ήπιες μορφές διαταραχών ηλεκτρολυτών λόγω απώλειας απο ηλεκτρολύτες μπορεί να μην προκαλούν κανένα σύμπτωμα. Τέτοιες διαταραχές μπορεί να παραμείνουν απαρατήρητες μέχρι να ανακαλυφθούν κατά τη διάρκεια μιας συνήθους εξέτασης αίματος. Τα συμπτώματα συνήθως αρχίζουν να εμφανίζονται μόλις μια συγκεκριμένη διαταραχή γίνει πιο σοβαρή. Πιο συχνά η απώλεια από ηλεκτρολύτες γίνεται αντιληπτή όταν παρατηρείται  μεγαλύτερη κόπωση στους μύες και αίσθημα κούρασης ή έλλειψη αντοχής.
Τα κοινά συμπτώματα μιας διαταραχής ηλεκτρολυτών περιλαμβάνουν:

  1. Aκανόνιστος καρδιακός παλμός
  2. Γρήγορος καρδιακός ρυθμός
  3. Σπασμοί ή επιληπτικές κρίσεις
  4. Ναυτία & εμετός
  5. Διάρροια ή δυσκοιλιότητα
  6. Κράμπες στην κοιλιά
  7. Μυϊκές κράμπες
  8. Μυϊκή αδυναμία και κόπωση
  9. Πονοκεφάλους
  10. Μούδιασμα και μυρμήγκιασμα

 

Φροντίστε για μια υγιή ισορροπία μεταξύ νερού και ηλεκτρολυτών με τους θερμοψύκτες Emelia 

Σε συνδυασμό με την κατανάλωση τροφών ή ροφημάτων που περιέχουν ηλεκτρολύτες, κρίνεται απαραίτητο να φροντίζετε για επαρκή κατανάλωση νερού καθημερινά ώστε να ενυδατώνεται κατάλληλα ο οργανισμός σας. Εμπιστευτείτε τους θερμοψύκτες Emelia για να καταναλώνετε φιλτραρισμένο νερό και να ανταποκρίνεστε πλήρως στις σωματικές και πνευματικές απαιτήσεις της καθημερινότητας.

Read 600 times Last modified on Πέμπτη, 18 Αυγούστου 2022 11:11
Rate it
(0 votes)